ZamaN DoLu-DoLu....

ZamaN DoLu-DoLu....

abOuT mY DreAm

hai..i a new bloggers ..so please to meet you all. tunjuk ajar ku sifu... what my dream is? i just wanna be myself and to be a great person in this world..i hope so..but human all not perfect..so do i..but i can be among of the best if i want it..ur all can dream like me if u want it to be..it all depand on our desire to make it be true....and someday when ur realize ur can do it don't stop just like that ...just do it k....our life is short so enjoy it as ur can......('',)v



AbOuT mE

My photo
Where i stand, Where i live, Malaysia
Happy go lucky person..wanna make me hot? come and know me first..then we can get down if ur wanna babey..hahaha

Sunday, November 14, 2010

BAB 5 : TATKALA KU PEJAMKAN MATA

BAB 5 : KALA INI KU SENDIRIAN ( BAHAGIAN 2)

[Prolog]

“ I L.O.V.E U, ujar satu suara lembut yang datang dari arah belakang Tengku. Suara itu memang dikenali sangat oleh Tengku. Badan tengku ditarik rapat dan dipeluk badan itu dari belakang.......” indah saat itu, pertama kali di dalam hidup tengku dan mulai dari saat itu hala tuju dan masa depan akan bakal merubah hidup Tengku...........”

Siapakah yang mengucapkan kata-kata manis itu?




Kelibat manusia berjalan ke sini sana sungguh deras bagai fomula 1 yang berlumba-lumba diantara satu sama lain. Tidak dihiraukan kelibat manusia yang duduk dengan menadah tangan meminta seculit simpati daripada alam ini. Hujung mata pun kalau boleh tidak mahu dipandang mereka. Ish..ish... manusia kini hanya memikirkan diri sendiri tidak seperti manusia dahulu kala yang sentiasa bersama dan membantu diantara satu sama lain.


KALA INI KU SENDIRIAN ( BAHAGIAN 2)

Jom sambung citer nie.......

Perbualan telefon

“dol, ko kat mana nie? tanya penulis kepada pembantunya itu.

“otw bos..jap lagi sampai”balas dol yang tengah drive moto kapcainya itu.

“otw apanya dah jam berapa nie.. nie yang aku malas nak bg kau pegang kunci opis nie”ngumam penulis

“sorry bos, saya bangun lambat pagi tadi, dah nak sampai dah nie..kejap jew lagi 5 minute bos” balas dol yg mula merempit. Sambil menamatkan perbualan dengan bosnya itu.

“dol..dol...ello..ello..mangkuk punya budak”sedikit marah penulis.

So terpaksa la penulis melepak kejap di kedai mamak sambil membuka laptop kecilnya itu dan mula menulis sambungan cerita TATKALA KU PEJAMKAN MATA EPISOD 5.

***

Tiba-tiba, semua lampu telah terpadam. Naik gabra Tengku dan Tengku memang takut dalam keadaan yang gelap, hampir menjerit tengku dibuatnya. Namun Adrian sedia menemani Tengku di sebelahnya.

“awak jangan takut, saya ada kat sebelah awak”jelas Adrian yang cuba menenangkan Tengku

“bukan takut just saya terkejut jew, why lampu semua terpadam nie. do something ad. Saya tak suka gelap-gelap nie”balas Tengku yang sedikit cemas.

“don’t worry my friendz, let me handle this situation k”balas Adrian

“worry-worry, cepat la cari apa-apa yang boleh buat tempat nie terang balik”kata Tenkgu yang makin cemas.

“ok..ok...tunggu sini k, ad nak cari something yang boleh terangkan kawasan nie balik k”kata Adrian yang cuba menenangkan tengku sambil berlalu mencari sesuatu dengan cahaya lampu daripada telefon bimbitnya itu.

“hurry up Adrian”tengku masih dalam keadaan cemas.

“yea la.. ad tgah usahakan la nie”balas Adrian yang makin jauh meninggalkan Tengku.

Tiba-tiba keadaan menjadi sunyi dan hanya bunyi-bunyi cengkerik sahaja yang menyanyi riang. Tengku yang dalam keadaan cemas tadi kembali tenang tetapi masih takut kerana dia keseorangan, namun keindahan langit malam itu yang dihiasi berjuta bintang terang sedikit sebanyak telah menenangkan hati yang gusar itu. Teralih perasaan tengku sebentar melihat kebesaran ciptaan tuhan yang maha besar.

“mak kau jatuh melompat”tiba-tiba tengku tersasul dan lamunannya itu telah terganggu sebentar kerana seekor katak telah melompat ke atas pehanya.

“TOLONG.........................................”jerit tengku yang tiba-tiba terkejut.

Bukan main kuat jeritan Tengku, mungkin boleh didengar oleh sekalian alam (bayangkan la tetiba kita terkejut kat tempat gelap gelita plak tue..ish3..mana Adrian nie). namun tiada sesiapa yang datang membantu. Kemana saja Adrian telah pergi. Tengku berlari bertempiaran dibuatnya sambil menjerit nama ad.

“ad...mana kau nie..wei tolong aku ad”jerit Tengku memanggil nama Adrian namun tiada balasan atau sahutan daripada Adrian.

Sudahlah gelap gelita hanya bercahayakan bulan mengambang. Orang kata kalau bulan mengambang nie ada hantu. Tiba-tiba terlintas difikiran tengku, saat itu juga tiba-tiba tengku terdengar salakkan anjing. Apa lagi hampir menangis remaja itu dibuatnya sambil memanggil-manggil nama kawannya itu.

Tiba-tiba satu cahaya telah muncul dari arah dalam kedai usang itu dan satu nyanyian didendangkan.

“happy birthday to you...happy birthday to you..happy birthday to Tengku Nur Allif..happy birthday to you...”dinyanyikan oleh Adrian, sofea, dan alesya.

“apa birthday- birthday to you. Kepala hotak korang”marah tengku kepada kawan-kawanya itu.

Tiba-tiba keadaan kembali terang seperti sediakala. Lilin dan lampu samprong telah dinyalakan semula. Namun semua orang yang ada disitu menjadi keget setelah melihat tengku yang sedang marah-marah sambil menangis.

“awak, i’m sorry. We all sebenarnya nak suprise kat awak. But tak tahu pulak boleh jadi begini”jelas Adrian yang cuba memujuk kawan karibnya itu sambil memeluk kawanya yang sedang menangis teresak-esak itu.

“i bukan apa, just saya tak suka kat tempat gelap-gelap. I’m phobia with it”balas tengku yang masih teresak-esak menangis dan masih dalam dakapan Adrian.

“don’t crying k..i’m so sorry about this”balas Adrian lembut memujuk kawannya itu. Ini bukan pertama kali Adrian memujuk tengku yang memang suka merajuk dengannya. Maka sudah kenal benar Adrian dan tahu bagaimana mahu memujuk kawan karibnya itu.

“it ok...i know you all nak buat suprise but the situation not going what ur all planning”kata tengku yang faham akan keadaan yang terjadi itu sambil cuba melepaskan pelukan Adrian daripada terus memeluknya itu.

Alesya memberikan sehelai sapu tangan kepada tengku untuk mengelap air mata yang berjujuran keluar.

“thanks, sofea”kata tengku

“it ok, i’m sorry jugak coz make ur crying”kata sofea yang masih rasa bersalah.

“ya la tengku, kitaorang mintak maaf atas kejadian tadi tau”sampuk Alesya yang rasa bersalah juga kerana telah bersetongkol dengan rancangan Adrian yang mahu memberikan kejutan kepada tengku.

“you guyz it’s ok. Saya tak marah awak semua pun, i just scare jew”kata tengku yang memaafkan kawan-kawannya itu.

Malam itu tercipta lagi satu kenangan yang terindah yang akan terpahat di minda setiap insan yang berada di situ siapa lagi kalau bukan Adrian, tengku, sofea dan alesya. Meriah sungguh sambutan hari lahir tengku yang ke – 17 itu. Tawa riang kedengaran daripada jauh, empat sekawan itu menghabiskan masa bersama-sama menyambut hari lahir Tengku dan hari kebangsaan dengan nyanyian “Tanggal 31 ogos” yang didendangkan oleh allahyarham sudirman.

Rehat jap.....

“ala mana dol nie, kata 5 minit lagi dah nak sampai, nie dah dekat 30 minit nie. memang nak kena s idol nie”getus penulis.

“siap kau dol ble ko sampai nanti, aku kol byk kali ko tak angkat-angkat. Memang nak kena budak nei”detik hati penulis yang mahu mengenakan hukuman kepada pekerjanya itu.

20 minit selepas tue si Dol tue sampai dengan muka yang kepenatan dan cuak....

“errrr..bos sorry la saya lambat jem tadi kat jalan”dol cuba member alas an
“besar kereta ko bawak ekkk sampai jem” balas penulis kepada pembantunya itu.

“ala bos jgn kata macam tue, saya tahu n sedar diri saya bawak moto kapcai jew, terluka hati nie ble bos cakap macam tue”dol mula nak merajuk la tue. Ada penulis kisah...statement “ada ku kesah” memang kelesss digunakan.

“dah tahu jem yg kau bangun lamabat tue sapa suruh, semalam kan aku dah kata kalau kau nak pegang kunci opis mesti datang awal kan. As denda potong ¾ gaji kau bulan nie”kata penulis. Kejam jugak penulis dengan pembantunya itu.

“ala bos jgn macam tue. Tak makan la saya macam tue kalau bos potong bgai nak rak macam teu”rayu si Dol.

“ada ku kesah”statement digunakan lagi oleh penulis.

“ala bos sorryyyyyy sesangat k, bos dah tak sayang kat saya kew”rayu lagi si dol nie sehabis-habisnya.

“sebab sayang la aku potong gaji kau, nasib baik aku tak buang ko keja tau”gurau yang tak bertempat oleh penulis. Bukan apa hanya mahu menduga andai si dol nie masih setia or tak.

“ala jgn la macam tue bos, sorry ekk. Tgah hari nie saya belanja bos makan k..eee tapi bos bayar la”

“eleh...tiap kali kau cakap macam tue..tak kira tgah hari nie ko kena belanja aku then ko kena bayar. Aku nak makan kat restoran ikan bakar yang sedap dan mahal kat setapak”arah penulis kepada pembantunya itu.

“mak aii jauh nya nak g makan, yew la saya belanja bos janji bos jangan marah saya lagi k. Tapi tak kan nak naik moto saya nie kot. Bos sudi kew naik moto kapcai saya nie. Helmat dah ada extra nie..hehehe”tergelak kecil si dol itu.

“apa plak nak naik moto kau, jatuh la standard aku wei. Naik keta aku la.. tapi kau drive”balas penulis

“ala bos saya mana ada lessen even saya tahu bawak keta”balas dol

“ada aku kesah, ko bawak jew klau ada polis ko bayar jew la saman”kata penulis lagi

“ala bos nie asyik nak kenakan saya jew. Jgn la buat saya macam nei, kesian kat saya tau”kata dol yang sedang menanam tebu kat sekeliling bibirnya itu.

“haha...apa2 jew la dol oiii.. weiii cepat la bukak opis tue, aku nak buat keja la”arah keras oleh penulis setelah tersedar yang dia banyak kerja nak settle kan..

So dua orang mamat tue masuk la opis diaorang yang tak berepa besar tue. Setakat sebesar restoran jejantas kat hentian sungai buloh tue jew kot. Kecik jew opis diaorang kan. Ish3....

Jom sambung citer.........................

***

Lamunan Tengku tiba-tiba terhenti tatkala pramugara kapal terbang itu menanyakan sesuatu kepada Tengku.

“excuse me sir, can i get you something?”tanya pramugara itu.

“can i have a glass of milk”balas tengku

“sure sir”balas pendek pramugara yang gantang itu. Tapi muka tak berapa hensem setakat macam aron aziz jew pun.

Lepas 10 minit pramugara itu datang dengan segelas susu dan diberikan kepada tengku. Tengku meminum susu tersebut dan sudah menjadi kebiasaan kepada tengku untuk meminum segelas susu sebelum melelapkan mata.

Kapal terbang itu terus terawang-awang di udara dan menuju ke arah destinasinya. Tiba-tiba lagu “destinasi cinta – by siti nurhaliza” bergema di telinga tengku yang sedang mendengar lagu daripada MP4 yang diberikan oleh kawan karibnya itu.

Kala itu juga fikiran tengku mula terbang lagi dan kala itu satu kenangan lagi bermain-main difikiran tengku sehinggakan anak remaja itu terlena diulit mimpi indah. Kala ini tengku sendirian melayan kenangan yang pernah tercipta sewaktu dahulu...........

Tamat episode 5..

“wei sdol kau nak kemana tue”kata penulis

“nak kuar kejap bos, ada emergency kat umah”kata dol sambil memakai helmat buruknya itu dan terus merempit sebelum sempat penulis berkata-kata lagi. Nak cabut daripada kena pau la tue.

“kurang asam si dol nie, time nak tgah hari nie la dia nak kuar ada emergency la. Nak lari dari kena belanja aku la tue”getus di hati penulis.

So, terpaksa la penulis makan kat kedai mamak jew sebab dia pun malas nak drive ke setapak untuk menikmati ikan bakar kerana kala ini mesti jem kat area sana. Mamak pun mamak la janji makan. Ngaapppp jew apa yang ada janji perut terisi..so selamat menjamu selera semua......

KATA-KATA HIKMAH DARIKU...

“Hargai apa yang ada di hadapan mata kita selagi ia ada, jangan harapkan bintang di langit kalau takut nak jadi angkasawan” renung2kan dan selamat membaca......

No comments:

Post a Comment